Nogle gange kan man godt blive træt af, at høre på kollegerne snakke om alt muligt ligegyldigt. Måske sladrer de om kollegaen, der ikke er på arbejde den dag, eller også diskuterer de hvad der skete i det seneste afsnit af en eller anden populær tv-serie. Hvis man er en karriere mand eller kvinde, der går op i at være produktiv og gøre en indsats, så kan man let komme til at tænke på snak på arbejdspladsen som værende tidsspilde. Det er der da også mange former for snak der er – specielt sladder og andre giftige emner, der fører til klikedannelser og drama.

Men der er faktisk nogle samtaler, som du bør gøre en indsats for at starte eller tage del i. Den rigtige slags samtaler kan nemlig øge din produktivitet, og vise sig at være rigtig profitable. Hvis du er den generte eller introverte type, så kan det være du lige nu ryster på hovedet, og tænker at det sikkert er rigtigt for nogle mennesker, men ikke for dig. Til det kan jeg kun sige, at det selvfølgeligt vil være hårdere for dig at tage dette skridt, men at det stadig godt kan betale sig. Faktisk kan det være en fordel at du er lettere tilbageholdende og ikke er kendt for at fare i ansigtet på folk – det gør din indsats mere værdifuld i øjnene på dem, du vælger at snakke med.

Uanset hvilket stykke arbejde du udfører, så er der helt sikkert situationer, hvor du står og skal træffe en beslutning. Mange af disse beslutninger er sikkert rimeligt nemme, hvis du har arbejdet det samme sted et stykke tid, men der vil altid dukke nogle svære nogle op. I stedet for at lade den indre perfektionist slå hovedet imod væggen igen og igen, i jagten på at gøre det bedst mulige stykke arbejde helt alene på en svær opgave, hvad så med at tale med nogen? Jeg siger ikke at du skal lægge arbejdsopgaven over på en anden – det kommer der sjældent noget godt ud af! Men hvis du lægger en god første indsats, og derefter spørger en anden til råds, så er der faktisk meget at vinde. For det første har du en undskyldning for at starte en samtale, med en person der er højere i hierarkiet end dig i virksomheden. Dernæst har du en legitim grund til at fremvise dit allerede gode arbejde: det er jo en del af dit spørgsmål! Og sidst men ikke mindst anerkender du deres ekspertise, og viser dem en enorm respekt ved at gå til dem. Sidst men ikke mindst er det et faktum i psykologien, at vi ender med at kunne lide folk bedre, hvis vi gør dem tjenester. Et hurtigt spørgsmål hjælper dig altså ikke alene med din svære opgave, det gør også en masse godt for din karriere.

Nogle gange vil du så blive bedt om, at hjælpe dem med noget senere hen. Her skal du selvfølgeligt sige ja – det er typisk starten på et godt venskab. Det er ikke altid arbejdsrelateret – min gamle chef bad eksempelvis om hjælp til at vælge en forårs jakke til mænd, fordi han havde lagt mærke til min sans for mode. Så vær ikke bleg for at spørge om hjælp, og vær altid klar til at hjælpe andre – uanset om vi snakker kedeligt papirarbejde, eller køb af tøj!


Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/eatthis.dk/jobvest.dk/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 1008