Der er meget delte meninger omkring hvordan man bør bruge de sociale medier. Selve medierne har jo ændret sig helt vildt de seneste år, og vil nok blive ved med at forandre sig. Så måden man bruger dem på, vil muligvis også forandre sig, efterhånden som mediet bliver anderledes. Det kan dog være svært at sige hvilken forandring der kommer først. Er det medierne der ændrer sig først, og folks opførsel der følger med? Eller er det medierne der tilpasser sig den måde, som brugerne i virkeligheden bruger platformen på?

Uanset hvad, så vil jeg mene, at tricket er ikke at lytte til hvad andre siger man bør gøre med de sociale medier. Så længe du overholder loven og tjenestens betingelser, så kan du gøre lige hvad der passer dig. De sociale medier bør ikke være noget du oplever som en irriterende opgave. Det er ikke noget der er blevet dig pålagt at bruge. Du har fuldt ud ret til at slette dine profiler lige nu, og aldrig vende tilbage til dem. Hvis du ikke har lyst til det, så er det sandsynligvis fordi du ser en vis værdi i de sociale medier. Der er et eller andet de kan bruges til, som er værdifuldt for dig i dit liv. Kan du identificere hvad disse ting er?

For mig virkede det som om, at de sociale medier ville være et godt sted at dele mine resultater. Jeg er typen der sætter mange mål for mig selv, og godt kan lide at notere hvordan det går med at opnå dem. Hvis man ikke måler på hvor meget tættere man er kommet på sine mål, så er jeg næsten sikker på, at man ender med at stå stille. I starten skrev jeg dog alting ned i en lille bog, jeg altid havde på mit skrivebord. Jeg havde ikke lyst til at dele det på de sociale medier, fordi jeg var bange for, at det ville blive set som ”blær”. Jeg gør de her ting for mig selv, og ikke for at kunne blære mig over mine succeser på de sociale medier.

Men alligevel kunne jeg ikke lade være med at tænke på de sociale medier. Jeg kunne fornemme at de kunne være værdifulde for mig, og gøre det nemmere at opfylde mine mål. Det er lidt ligesom mødeplanlægning i en virksomhed: hvis man først har registreret i systemet, at man skal bruge et mødelokale, så er man ligesom også nødt til at tage handling på det. Det binder dig til at gøre det, du har planlagt. Jeg kunne se samme potentiale i de sociale medier: ved at offentliggøre mine mål, og mine løbende resultater, ville der være en slags socialt pres på ikke at give op. Jeg ville ikke længere kunne opgive i stilhed: nu ville alle vide det.